Executivul a adoptat în ședința de joi, 24 aprilie, o ordonanță de urgență care prelungește până la 31 decembrie 2025 suspendarea aplicării sancțiunilor pentru o serie de obligații tehnice din cadrul Sistemului național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri, cunoscut sub denumirea de RO e-Transport.
Prin această ordonanță, Executivul suspendă până la finalul anului aplicarea sancțiunilor pentru nerespectarea unor obligații-cheie, cum ar fi:
- Echiparea vehiculelor de transport cu dispozitive de poziționare și transmisie prin satelit;
- Transferul datelor de poziționare în timp real;
- Activarea și dezactivarea dispozitivului de localizare conform traseului transportului.
Transportatorii au mai raportat și costuri adiționale semnificative, mai ales în cazul celor care operează în afara Uniunii Europene și care trebuie să suporte tarife mari pentru transmiterea datelor GPS. De asemenea au reclamat lipsa de interoperabilitate între soluțiile software și dispozitivele GPS, precum și dificultăți în asigurarea unei conexiuni stabile pentru transmiterea datelor către ANAF.
Sistemul RO e-Transport are ca scop combaterea evaziunii fiscale și monitorizarea în timp real a bunurilor cu risc fiscal ridicat. Sistemul ar trebui să monitorizeze: transporturile intracomunitare; operațiunile vamale și transporturile interne între două puncte situate pe teritoriul național.
Actul normativ prevede obligativitatea ca dispozitivele GPS să fie activate la începutul traseului și dezactivate doar după livrarea completă a bunurilor sau părăsirea teritoriului național. De asemenea, operatorul este obligat să transmită în timp real datele de poziționare.
Problema este că sistemele utilizate de transportatori variază considerabil în funcție de mărimea companiei, de infrastructura IT existentă și de specificul fiecărei activități. „Este imposibil să uniformizezi peste noapte o piață cu zeci de mii de vehicule și sute de soluții tehnice distincte”, spun reprezentanții UNTRR (Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România).
Un alt element important care a contribuit la decizia Guvernului este creșterea considerabilă a traficului rutier internațional odată cu aderarea României la spațiul Schengen. Aglomerarea din zona frontierelor, coroborată cu cerințele suplimentare de raportare a datelor GPS, ar putea duce la blocaje operaționale cu efecte în lanț asupra întregii economii.
Lasă un răspuns