De la 1 iulie, toate transporturile rutiere internaționale de bunuri vor trebui raportate, OBLIGATORIU, pentru a evita amenzi de până la 100.000 de lei!

Economie| 19.01.2024| 438| 0| Virgil Rădulescu

România va monitoriza transporturile rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat. Vine o campanie electorală interesantă și nu prea se găsesc bani pentru amăgirea electoratului în România, săraca țară bogată, ca să folosim ca figură de stil un oximoron. Se strâng bani de peste tot! Chiar și preoții se gândesc cu milă la… Cutia Milei să nu devină taxabilă! Curioase decizii pentru un guvern așa-zis „social”, într-o perioadă de proteste, chiar în an electoral! (Nu am găsit altă rimă!)

Ca urmare a modificărilor aduse de OUG nr. 115, din 14 decembrie 2023, la OUG 41/2022 privind Sistemul național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport, începând cu data de 15-12-2023 (nerespectarea urmând a fi sancționată doar din 1 iulie 2024) se instituie obligația raportării prin e-Transport a tuturor transporturilor rutiere internaționale de bunuri (aferente operațiunilor de import/ export/ achiziții intracomunitare/ livrări intracomunitare), indiferent de categoria de bunuri transportate, nu doar pentru bunuri cu risc fiscal ridicat.

Astfel, prin Sistemul RO e-Transport sunt monitorizate transporturile rutiere pe teritoriul naţional ale bunurilor cu risc fiscal ridicat şi transporturile rutiere internaţionale de bunuri.

Transporturile care fac obiectul monitorizării pe teritoriul național vor include și:

a) transportul bunurilor provenite din achiziţii intracomunitare de la punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea în România până la locul de descărcare situat pe teritoriul naţional;

b) transportul bunurilor care fac obiectul livrărilor intracomunitare de la locul de încărcare situat pe teritoriul naţional până la punctul rutier de trecere a frontierei la ieşirea din România;

c) transportul bunurilor provenite din import de la locul de import şi până la locul de descărcare situat pe teritoriul naţional;

d) transportul bunurilor care fac obiectul exportului de la locul de încărcare situat pe teritoriul naţional până la biroul vamal de export situat pe teritoriul naţional sau până la punctul rutier de trecere a frontierei, după caz;

e) transportul bunurilor care fac obiectul tranzacţiilor intracomunitare aflate în tranzit pe teritoriul României, de la punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea în România până la locul de descărcare spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport pe teritoriul naţional, cat si după depozitare sau formarea unui nou transport, până la punctul rutier de trecere a frontierei la ieşirea din România;

f) transportul pe teritoriul naţional al bunurilor în cadrul unor operaţiuni comerciale reprezentând un nontransfer (bunuri primite spre prelucrare/reparare/etc) şi transportul bunurilor reprezentând stocuri la dispoziţia clientului.

Obligaţia declarării în Sistemul RO e-Transport a datelor referitoare la transportul internaţional de bunuri revine următorilor utilizatori:

a) destinatarului înscris în declaraţia vamală de import, respectiv expeditorului înscris în declaraţia vamală de export, în cazul bunurilor care fac obiectul operaţiunilor de import sau export, după caz;

b) beneficiarului din România, în cazul achiziţiilor intracomunitare de bunuri;

c) furnizorului din România, în cazul livrărilor intracomunitare de bunuri;

d) depozitarului, în cazul bunurilor care fac obiectul tranzacţiilor intracomunitare aflate în tranzit.

Utilizatorii sunt obligaţi să declare în Sistemul RO e-Transport datele referitoare la transporturile internaţionale de bunuri, astfel încât să poată fi identificate prin codul UIT.

Pentru generarea codului UIT, utilizatorii pot declara în Sistemul RO e-Transport datele referitoare la transporturile de bunuri, cu maximum 3 zile calendaristice înainte de data declarată pentru începerea transportului, dar până la prezentarea în punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea în România sau la locul de import, respectiv punerea efectivă în mişcare a vehiculului, după caz.

Declararea transporturilor si obtinerea codului UIT se face prin intermediul SPV.

Termenul de valabilitate a codului UIT este de 5 zile calendaristice, respectiv de 15 zile calendaristice în cazul achiziţiilor intracomunitare de bunuri, precum şi în cazul operaţiunilor comerciale care fac obiectul tranzacţiilor intracomunitare aflate în tranzit, începând cu data declarată pentru începerea transportului. Utilizarea de către operatorul de transport rutier a codului UIT peste termenul de valabilitate a acestuia este interzisă. Este interzisă modificarea datelor înregistrate în Sistemul RO e-Transport referitoare la transporturile de bunuri după prezentarea în punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea în România sau la locul de import, respectiv după punerea efectivă în mişcare a vehiculului pe drumurile publice, după caz. Este interzisă descărcarea pe teritoriul României a bunurilor care fac obiectul tranzacţiilor intracomunitare aflate în tranzit, cu excepţia celor care fac obiectul depozitării sau formării unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri.

Având în vedere complexitatea raportărilor electronice, se recomandă utilizarea programelor informatice, inclusiv cele de gestiune contabilă, care oferă un modul integrat de raportare RO E-Transport.

În perioada următoare, la fel ca si pentru e-Factura, vor apărea probabil mai multe soluții IT care să faciliteze și să simplifice raportarea.

Atenție! Nerespectarea prevederilor mentionate, constituie contravenţii, si se sancţionează cu amenzi de la 5.000 de lei la 100.000 de lei în cazul persoanelor juridice, în furncție de faptă, precum şi confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate.

În cazul obligațiilor noi privind declararea transporturilor rutiere internaţionale de bunuri, amenzile se aplică începand cu 1 iulie 2023.

Prin lege se mai stabilesc următoarele: Operatorul de transport rutier este obligat să asigure transferul datelor curente de poziţionare a vehiculului de transport, care fac obiectul declaraţiei, pe toată durata traseului de transport al bunurilor care fac obiectul monitorizării prin Sistemul RO e-Transport.

Operatorul de transport rutier este obligat să echipeze vehiculele de transport cu dispozitive de tip terminal de telecomunicaţii care utilizează tehnologii de poziţionare şi transmisie de date prin satelit.

Conducătorul vehiculului de transport are obligaţia să pornească dispozitivul de poziţionare înainte de începerea transportului pe teritoriul naţional, respectiv să oprească dispozitivul de poziţionare numai după livrarea bunurilor la locul de livrare declarat pe teritoriul naţional sau după părăsirea teritoriului naţional.

Conducătorul vehiculului de transport este obligat să prezinte, la solicitarea organelor competente din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală ori din cadrul Autorităţii Vamale Române, respectiv la solicitarea ofiţerilor şi agenţilor de poliţie din cadrul Poliţiei Române, documentele care însoţesc transportul de bunuri care fac obiectul monitorizării prin sistemul RO e-Transport împreună cu codul UIT pus la dispoziţie de catre operatorul de transport.

Sistemul RO e-Transport, prin mecanismele pe care le gestionează, va avea o contribuție importantă la reducerea GAP-ului de TVA, prin monitorizarea transporturilor efectuate cu bunuri cu risc fiscal ridicat, urmărindu-se fiscalizarea tranzacțiilor comerciale și creșterea încasărilor la bugetul de stat, zic legiutorii.

Ai informații care ar putea deveni o știre? Contactează-ne la: 0763835620, sau pe WhatsApp sau redactie@gazarul.ro

Te-ar putea interesa și:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *