Cei care suportă cheltuielile legate de decesul unui asigurat sau unui pensionar pot cere un ajutor financiar de la stat, care, începând din ianuarie, va crește cu aproximativ 780 de lei. În plus, din toamna viitoare, ajutorul de deces se va acorda și în cazul decesului unei persoane aflate în concediul pentru creșterea copilului, iar plata lui se va putea face și către firme.
Noua lege a pensiilor, care, de principiu se aplică din septembrie 2024 stabilește, în primă fază, că, în cazul decesului unui asigurat sau pensionar, se acordă ajutor de deces unei singure persoane, care face dovada că a suportat cheltuielile ocazionate de deces și care poate fi, după caz, soțul supraviețuitor, copilul, părintele sau oricare persoană care face această dovadă. De altfel, astea sunt și regulile actualei legi.
Însă din toamna anului viitor, ajutorul de deces se va acorda și în cazul decesului persoanei care, in ultimele șase luni anterioare decesului, a avut calitatea de asigurat în sistemul public de pensii, indiferent de stagiul de cotizare realizat în respectiva perioadă.
Pentru 2024, valoarea ajutorului de deces se va majora cu 778 de lei și va ajunge astfel la suma de 7.567 de lei.
Totodată, ajutorul se poate cere și dacă este vorba de decesul unui membru de familie al asiguratului sau al pensionarului, care, la data decesului, nu era asigurat sau pensionar al sistemului public de pensii. În aceste cazuri, ajutorul de deces reprezintă jumătate din cuantumul acordat pentru decesul unui asigurat sau pensionar, adică, în 2024, va fi de 3.784 de lei.
Dovada suportării cheltuielilor se poate face prin orice mijloc de probă admis de lege (de pildă, chitanțe sau bonuri fiscale).
O noutate adusă de Legea 360/2023 este posibilitatea ca ajutorul de deces să se acorde, din septembrie 2024, “și în cazul decesului persoanei aflate în timpul concediului pentru creșterea copilului până la împlinirea vârstei de 2 ani, iar în cazul copilului cu handicap până la 3 ani, respectiv până la 7 ani, sau al unui membru de familie al acestuia, dacă, anterior intrării în concediu, persoana în cauză era asigurată obligatoriu (…)”.
Tot din toamna viitoare, în cazul decesului asiguratului, pensionarului sau al unui membru de familie al acestora, ajutorul de deces va putea fi achitat și către o persoană juridică, dacă aceasta face dovada că a suportat cheltuielile ocazionate de deces.
Ca și-n prezent, din septembrie 2024, acordarea ajutorului de deces se face la cerere, pe baza certificatului de deces și a documentelor justificative, și nu este condiționată de realizarea unui anumit stagiu de cotizare.
De asemenea, ajutorul de deces se achită în termen de trei zile lucrătoare de la solicitare, de către casa teritorială de pensii competentă.
De la 1 septembrie 2024, în situația persoanelor fizice care solicită ajutor de deces, plata acestuia se va putea face și prin virament bancar.
Lasă un răspuns