România, penultima în UE la evaluarea PISA 2022. Aproape jumătate dintre elevi nu înțeleg ce citesc

Educație| 05.12.2023| 137| 0| Petrache Ecaterina

Rezultate foarte slabe ale elevilor români la testele PISA 2022. România se află pe penultimul loc în Uniunea Europeană. Elevii români sunt la nivelul de competență 2, considerat critic. De asemenea, din cele 81 de țări și teritorii din lume, ocupă locurile 45-48, la cele trei evaluări principale: matematică, științe și citire. Aproape de 3 ori mai puțini elevi de top și de 2 ori mai mulți elevi sub pragul alfabetismului funcțional, față de media OCDE.

România nu a înregistrat niciun progres, în cinci ani, față de celelalte țări participante la PISA 2022, la evaluarea competențelor de bază a elevilor de 15 ani, organizată de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE).

România se clasează pe penultimul loc în rândul țărilor UE participante la această evaluare, înaintea Bulgariei, dar care a înregistrat regrese semnificative. La nivel mondial apare pe locul 45 din totalul de 81 de țări și teritorii, cu un punctaj mediu semnificativ mai mic decât media OCDE. La precedenta evaluare, România înregistra 428 de puncte la citire, 430 la matematică și 428 la științe. Acum rezultatele sunt la o medie de 428 de puncte pentru fiecare dintre cele trei evaluări. Aceasta o plasează la o distanță de circa 50 de puncte de media OCDE și la circa 100 de puncte în urma liderului european, Estonia.

România se încadrează, în rândul țărilor participante, în a treia categorie, cea a țărilor cu rezultate sub media OCDE.

În această a treia categorie, România se află la un nivel similar cu: Serbia, Emiratele Arabe Unite, Grecia (țară UE situată imediat deasupra României, cu medii de 430-441 de puncte), Kazahstan, Mongolia, Bulgaria, Moldova. În același pluton apare și Ucraina, participantă doar cu o serie de regiuni la această evaluare, precum și Cipru.

Comparativ cu media OCDE, ponderea elevilor cu rezultate foarte bune în cel puțin un domeniu (nivel 5 sau 6) la evaluarea PISA 2022 este de aproape trei ori mai mică în România. Pe de altă parte, ponderea elevilor cu rezultate slabe la toate cele 3 domenii (sub nivelul 2, considerat prag pentru alfabetismul funcțional) este de două ori mai mare.

Astfel, dacă la nivel OCDE 16,4% dintre elevi au înregistrat în medie rezultate sub nivelul 2 la toate cele trei domenii, deci se încadrează la nivelul analfabetismului funcțional, în România ponderea acestora este de 33,2%.

La polul opus, 13,7% dintre elevi au reușit, în medie la nivel OCDE, să obțină rezultate de top în cel puțin un domeniu (nivel 5 sau 6). În România, procentul este de 5%.

Liderii internaționali – PISA 2022

Matematică:

  • Singapore – 575 puncte
  • Macao (China) – 552 puncte
  • Taipei Chinezesc (denumirea OCDE) – 547 puncte
  • Hong Kong (China) – 540 puncte
  • Japonia – 536 puncte

Citire:

  • Singapore: 543 puncte
  • Irlanda – 516 puncte
  • Japonia – 516 puncte
  • Coreea de Sud – 515 puncte
  • Taipei Chinezesc (denumirea OCDE) – 515

Științe:

  • Singapore – 561 puncte
  • Japonia – 547 puncte
  • Macao (China) – 543 puncte
  • Taipei Chinezesc (denumire OCDE) – 537 puncte
  • Coreea de Sud – 528 puncte

Liderii europeni în cadrul PISA 2022

Matematică – rezultate peste media OCDE: Elveția, Olanda, Irlanda, Belgia, Danemarca, Marea Britanie, Polonia, Austria, Republica Cehă, Slovenia, Finlanda, Letonia, Suedia

Citire – rezultate peste media OCDE: Irlanda, Estonia, Marea Britanie, Finlanda, Danemarca, Polonia, Republica Cehă, Suedia, Elveția, Italia

Științe – Estonia, Finlanda, Irlanda, Elveția, Slovenia, Marea Britanie, Polonia, Republica Cehă, Letonia, Danemarca, Suedia, Germania, Austria, Belgia

La mai bine de 20 de ani de când am început să participăm, România bate pasul pe loc. Nivelul este același, adică foarte scăzut. În Uniunea Europeană, după noi este doar Bulgaria. Nu reușim să depășim, ca țară, nivelul general de competență 2 care este considerat nivelul critic. Aproape jumătate dintre elevi nu înțeleg ce citesc.

Scorurile medii obținute de elevii din România în 2022 au fost similare cu cele înregistrate în 2018 la matematică, lectură și științe. La matematică, scorurile medii din anul 2022 au fost mai scăzute față de cele din anii 2012 și 2015. La lectură și științe, rezultatele din cadrul acestui ultim ciclu PISA au fost similare cu cele obținute la evaluările PISA precedente, începând cu anul 2012. Astfel, performanța medie din ultimul deceniu, la aceste două domenii, poate fi descrisă drept stabilă.   România a obținut un scor total de 428 de puncte, care înseamnă un nivel 2. România demonstrează că e una dintre cele mai slab cotate țări din punct de vedere al educației. Elevii români nu au competențe minime necesare.

Etichete: |
Ai informații care ar putea deveni o știre? Contactează-ne la: 0763835620, sau pe WhatsApp sau redactie@gazarul.ro

Te-ar putea interesa și:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *