Specialiștii susțin că în creierul nostru avem anumite sisteme de recompense, care stimulează senzația de plăcere. Pe aceste sisteme de recompensă imediată se bazează tot mai multe campanii de reduceri, pentru a vinde bunuri de care nu avem neapărată nevoie sau pentru a creea dependență. Black Friday este un astfel de test pentru care recomand ”regula celor 10 minute”.
De Black Friday, companiile profită la maximum de aceste sisteme de recompensă din creierul nostru, care se activează când vedem cuvinte precum Reducere sau Ofertă.
Expertul în neuroștiințe Christian Elger a explicat în cadrul unui interviu pentru Deutsche Welle că „de fiecare dată când aceste structuri sunt activate, diferite grupuri de neuroni sunt declanșate. Acestea stimulează senzația de plăcere. Acea senzație este atât de puternică, încât creierul nostru uită totul în acele momente”. Astfel, creierul este păcălit de faptul că avem un timp limitat pentru a prinde „cea mai mare reducere” și cumpărăm unele lucruri de care nu avem nevoie.
Gândurile au fost urmărite de experți cu ajutorul tomografului, iar cercetările arată că shoppingul activează cel mai mult sistemul de recompense.
Totodată, sistemul de recompense este activat de droguri, pentru că „stimulează senzația de plăcere. Așa este creată dependența,”, mai explică expertul în neuroștiințe.
Astfel, acest sistem de recompense din creier ne poate face dependenți de droguri, de rețele sociale sau chiar de shopping.
De asemenea, folosirea cardului pentru a face cumpărături ne face să nu mai simțim cât de mult cheltuim. Expertul în neuroștiințe spune că plata cash ne face să simțim fizic pierderea.
Teama de regret poate compensa aceste tactici de manipulare, însă, de cele mai multe ori, regretul apare după achiziție. Dar această teamă poate fi exploatată și pentru vânzările de Black Friday, pentru că se creează ideea că reducerile sunt în cantitate limitată și pentru o singură zi, iar în creierul nostru apare frica de a nu rata reducerile.
Potrivit articolului „The Psychology of Black Friday“, realizat de Gareth English și Gary Pfeiffer și publicat în 2015, sunt patru mari factori care ne fac disperați după această campanie de reduceri: procentul mare al reducerii, urgența – magazinele ne spun că reducerile sunt disponibile doar pentru o anumită perioadă și într-o cantitate limitată, popularitatea de care se bucură un lucru și exclusivitatea, faptul că un produs este exclusiv îi crește valoarea.
Autocontrolul este crucial, Psihologii ne sfătuiesc să ne stabilim în mod clar prioritățile, dar și un buget, pentru a nu ne lăsa păcăliți de Black Friday.
Și regula celor 10 minute ne poate ajuta să nu ne trezim cu regrete după perioada celor mai mari reduceri din an, astfel, înainte de a cumpăra ceva ce nu era în plan, ar trebui să așteptăm 10 minute, scurta întârziere ne poate salva bugetul.
Lasă un răspuns