Un nou val de majorări a impozitelor și taxelor

Actualitate| 24.10.2023| 248| 0| Petrache Ecaterina

De parcă nu sunt de ajuns creșterile constante de prețuri și măsurile de austeritate luate de Guvern, încă o instituție a statului vine cu o idee, evident din care să ia bani, nu să dea. Consiliul Fiscal consideră că actualul sistem de impozitare a autovehiculelor este unul incorect și cere trecerea la majorări de astfel de taxe în cazul mașinilor vechi, scăzând, în același timp, taxele pentru vehiculele cu capacitate cilindrică mare. Totodată, pentru creșterea veniturilor bugetare, Consiliul Fiscal solicită schimbarea sistemului de taxare a proprietăților și anularea scutirilor la tranzacțiile imobiliare între rude, majorarea taxei de drum, taxe pe recipiente din plastic gen sticle, cutii etc., taxe de incinerare a gunoaielor, taxe de depozitare a materialelor de construcții, precum și taxe de depozitare a deșeurilor provenite de la construcții.

Impozitarea în funcție de capacitatea motorului în cazul autovehiculelor trebuie schimbată, astfel încât să fie taxate mai mult autovehiculele vechi, și nu cele care ard peste 15 litri de combustibili la suta de km, consideră Consiliul Fiscal. În fapt, instituția cere suprataxarea românilor cu o situație modestă sau care au ajuns chiar săraci și reducerea impozitelor pentru cei înstăriți, pentru că, evident, mașinile vechi sunt deținute de persoane cu venituri modeste, adică mai mult de jumătate din populația României.

„Considerăm că refacerea designului acestui impozit, astfel încât să elimine actualele discrepanțe generate de impozitarea exclusiv în funcție de capacitatea motorului (impozite derizorii pentru autoturisme cu capacitate cilindrică mică vs. impozite exagerat de mari pentru autoturisme cu capacitate cilindrică mare), dar și să țină cont de vechime sau norma de poluare (cu creșterea graduală a impozitului pentru autoturismele vechi/poluante) ar asigura nu numai o îmbunătățire a veniturilor autorităților locale, ci ar servi și interesului public de înnoire a parcului auto și de reducere a poluării”, susține Consiliul Fiscal, într-o analiză a consolidării bugetare, o analiză făcută din avion, departe de realitatea din România unde sărăcia bate la milioane de uși, în aceste vremuri.

Consiliul fiscal consideră că niciuna dintre politicile publice implementate până acum, taxa de primă înmatriculare, în diverse formule, toate declarate neconforme cu legislația UE de către CJUE, iar sumele colectate trebuind a fi returnate, sau, în prezent, programul «Rabla», sunt consumatoare de resurse bugetare și nu au avut impactul sperat, înnoirea parcului auto. ”Acest eșec este cauzat inclusiv de faptul că România nu are implementată nicio măsură de descurajare a păstrării în proprietate a autoturismelor foarte vechi și poluante, ori pe cele abandonate pe spațiul public”, arată Consiliul Fiscal.

În ceea ce privește impozitele pe proprietăți imobiliare, ”România cumulează, în medie, 0,5% din PIB, mai mult decât Ungaria (0,45% din PIB), Bulgaria (0,3% din PIB) și Cehia (0,2% din PIB). Peste România se situează Polonia, cu 1,1% din PIB din impozite pe proprietățile imobiliare, în principal din cele cu destinație economică non-rezidențială (0,8% din PIB), clasificate drept impozite indirecte. În ceea ce privește alte impozite pe proprietate, România iese în evidență cu încasări reduse, în speță doar 0,1% din PIB, în condițiile în care Bulgaria are 0,5% din PIB,  Cehia 0,2% din PIB, Polonia 0,6% din PIB, iar Ungaria 0,7% din PIB.”

„Parte din diferență este explicată de existența în unele țări a unor taxe speciale asupra activelor bancare/instituțiilor financiare (Ungaria și Polonia, cu încasări de circa 0,2% din PIB), precum și de cuantumul mai ridicat al contribuțiilor la fonduri de garantare/rezoluție bancară (diferențele sunt explicabile în condițiile în care baza de active a sistemului bancar din România este semnificativ mai redusă). Dar cea mai mare diferență provine din impozitele asupra transferului proprietăților, de unde România obține 0,02% din PIB, iar Bulgaria 0,26% din PIB, Cehia 0,2% din PIB, Ungaria 0,35% din PIB, iar Polonia 0,13% din PIB”, se subliniază în analiza Consiliului Fiscal. Acesta arată că România este atipică nu prin cota de impozitare aplicată (3%), ci prin faptul că deduce din valoarea tranzacției 450.000 de lei (90.000 de euro), când acest lucru ar trebui să se întâmple doar la prima casă achiziționată, și nu taxează deloc donațiile între soți, rude și afini până la gradul III.”

Propunerile nu se opresc aici. Consiliul vrea și majorarea taxei de drum, pentru că România încasează din taxa de drum doar 0,1% din PIB. Propunerea este  majorarea  până la generarea de venituri de 0,25% din PIB. Totodată consideră că trebuie majorate taxele pe recipientele de plastic, pungi, sticle, cutii etc., taxele de incinerare a gunoaielor, taxele de depozitare a materialelor de construcții, precum și taxele de depozitare a deșeurilor provenite de la construcții. În acest ritm românii vor ajunge săracii Europei în cel mai scurt timp. Cei pe care -i plătim din banii noștri nu fac altceva decât să scoată cât mai mulți bani din buzunarele noastre.

Ai informații care ar putea deveni o știre? Contactează-ne la: 0763835620, sau pe WhatsApp sau redactie@gazarul.ro

Te-ar putea interesa și:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *