Acum un an, USR a sesizat Autoritatea de Management, Oficiul European de Luptă Antifraudă, Parchetul European și Curtea de Conturi în cazul licitației desfășurate de Poliția Română pentru achiziționarea a 600 de mașini BMW, motivând că achiziția implică bani europeni și, astfel, au fost sesizate autoritățile care ar trebui să se ocupe de controlul fondurilor. Liderul USR, Cătălin Drulă, chia a acuzat că licitația ar fi fost cu dedicație.
Drulă a declarat că, prin cerințele formulate în caietul de sarcini, „toate modelele concurente” ar fi fost eliminate, prin „mici” modificări. În opinia acestuia, pentru unele cerințe „nu există nicio explicație”.
„Este un caiet de sarcini scris ca să se potrivească un singur model de maşină, vândut de prietenul preşedintelui. Sunt fonduri europene la mijloc şi acest furt trebuie anchetat. Și în acest caz am depus sesizări către autoritățile acre ar trebui să se ocupe de controlul fondurilor. Pe de o parte, autoritatea de management este prima care trebuie să facă activitatea de control. Este încălcată în mod clar directiva europeană, transpusă și în legislația națională, care spune că nu poți face specificații tehnice pentru a restrânge concurența”, a declarat Cătălin Drulă.
Recent, Cozmin Gușă a făcut și câteva precizări în acest caz, într-un editorial publicat de Realitatea.net: „Aproape de finalul celui de-al nouălea său an de domnie, Iohannis are mari dureri de cap. Procurorii OLAF au descins joi și vineri pentru controlul și percheziția sediului BMW România, în celebrul scandal al achiziției a 600 de mașini pentru Poliție, operațiune ce apare clar ca fiind ilegală și implicând inclusiv bani europeni. Procurorii au bănuieli rezonabile că a existat un trafic de influență pe linia Klaus Iohannis – Lucian Bode pentru ca acest contract să se semneze cu firma BMW România, deținută de către cel mai bun și vechi prieten al lui Iohannis, celebrul Michael Schmidt, azi rezident la Viena și trăitor mai ales în Marbella. Echipa de procurori a stat în sediul lui Schmidt câte 5-6 ore în ambele zile, interogându-i pe directori și ridicând multe documente. E limpede că atacul la Iohannis vine direct de la Laura Kovesi, șefa Parchetului European ce nu-l va ierta pe KWI pentru că i-a șifonat imaginea prin dosarele cu care s-a căptușit în justiție, și tot la fel de clar e că s-au încercat multe presiuni ca dosarul să nu fie instrumentat, însă, spre marea enervare a lui Iohannis, eforturile au fost inutile. Treaba e atât de gravă încât Emil Hurezeanu, ambasador la Viena și protejatul lui Schmidt, a fost trimis alaltăieri de urgență la București, ca să încerce o negociere amiabilă pe linia lui Coldea, fratele de cruce al lui Kovesi. Părerea mea e că acțiunea e tardivă, dosarul e deja bine burdușit cu documentele incriminatoare.”
Şeful Poliţiei Române, Benone Matei, a declarase, la vremea respectivă, că procedura de achiziţie a autospecialelor BMW pentru dotarea IGPR a fost supravegheată de Agenţia Naţională de Achiziţii Publice.
„Pe toată durata derulării procedurii de achiziţie, Poliţia Română a beneficiat de verificarea observatorilor Agenţiei Naţionale de Achiziţii Publice care, la finalizarea evaluării, au emis avizul conform necondiţionat final – fără de care nu era posibilă semnarea Acordului-Cadru”, a spus Benone Matei într-o declarație de presă.
În războiul declarațiilor a intrat și Lucian Bode: „Întregul proces de achiziţie publică s-a derulat de către autoritatea contractantă – IGPR – cu respectarea principiilor de obiectivitate, transparenţă şi legalitate”, a spus ministrul de Interne, susținând că aceia care încearcă să denatureze scopul unor proiecte ale MAI încercând să obţină capital politic ”prin minciuni şi dezinformări” sunt ”oameni mici”, referindu-se la liderul USR, Cătălin Drulă, care a criticat achiziția.
Concluziile prezentate de Bode după verificările făcute de Corpul de Control al MAI privind achiziția celor 600 de BMW-uri ale Poliției de la Automobile Bavaria, firma condusă de Michael Schmidt, prietenul președintelui Klaus Iohannis:
- Necesitatea achiziţiei este una reală şi evidentă.
- Poliţia Rutieră are nevoie imperativă de mijloace performante pentru atingerea obiectivului naţional de reducere a numărul de victime ale accidentelor rutiere.
- Toată documentaţia tehnică a fost întocmită, analizată şi agreată de către structurile de specialitate ale MAI, ale Ministerului Transporturilor, primind totodată şi girul unui evaluator extern al Băncii Europene de Investiţii.
- Întregul proces de achiziţie publică s-a derulat de către autoritatea contractantă – IGPR – cu respectarea principiilor de obiectivitate, transparenţă şi legalitate, trecând prin toate filtrele instituţionale.
- Avizul de conformitate, fără de care nu se putea finalizat licitaţia, a fost dat de ANAP, autoritatea care supraghează toată achiziţiile din România.
Mai mult, Bode a precizat: „Dl Drulă cere DNA să se autosesize. Să înțelegem că se autodenunță? Specificațiile tehnice au fost pe masa ministrului Drulă și a ministrului Ghinea.”
Acuzat de ministrul de Interne că dezinformează și că și-a pus semnătura pe contractul pentru BMW-urile pentru Poliție, Cătălin Drulă susține că Lucian Bode „minte cum respiră”, inducând „ voit o confuzie între finanțarea europeană a unui proiect de siguranță rutieră și licitația organizată de subordonații lui cu dedicație”.
Însă, liderul USR susține că a aprobat un proiect de siguranță rutieră din fonduri europene, „Dezvoltarea unui sistem mixt mobil de monitorizare a traficului rutier privind încălcarea regulilor de circulație”.
În luna martie, a.c., IGPR a primit prima tranșă de autospeciale BMW „8+1”, din cele 600 achiziționate de MAI, care au la bază cea de-a 7-a generație a modelului BMW Seria 3 sedan, G20, lansată de constructorul german în 2018, la Salonul Auto de la Paris.
Noile mașini cu girofaruri sunt BMW 320i xDrive, au motor pe benzină turbo (Twin Scroll, cu o singură turbină alimentată independent de la două grupe de cilindri), cu o cilindree de 1.998 cmc, care dezvoltă o putere de 184 de cai putere, între 5.000 și 6.500 rpm, și un cuplu motor maxim de 300 Nm, între 1.350 și 4.000 rpm, sistem inteligent de tracțiune integrală permanentă xDrive și cutie de viteze automată cu „8+1” trepte.

În caietul de sarcini IGPR a cerut ca noile autospeciale pentru Poliția Rutieră să accelereze de la 0 la 100 km/h în maximum 8 secunde și să poată atinge o viteză maximă de minimum 210 km/h, BMW 320i xDrive sprintează 0-100 km/h în 7,7 secunde și poate rula cu până la 230 km/h.
Rezervorul de benzină are o capacitate de 59 de litri, ceea ce asigură o autonomie de până la 800 de kilometri, iar portbagajul are un volum de 480 de litri.
Pe 15 mai 2022, IGPR a postat în SEAP un anunț de achiziție prin licitație pentru 600 de mașini de poliție, cu o valoare totală de 98.006.046 de lei (19,6 milioane euro), în cadrul proiectului „Dezvoltarea unui sistem mixt mobil de monitorizare a traficului rutier privind încălcarea regulilor de circulație” finanțat prin Programul Operațional Infrastructura Mare (P.O.I.M.), axa 2.5.
Pe 16 august, IGPR a încheiat contractul cadru, iar pe 12 septembrie a fost semnat primul contract subsecvent pentru 100 de BMW-uri Seria 3 320i xDrive pentru 16.334.341 de lei (aprox. 3.267.000 euro), adică 163.343,41 de lei per bucată (aprox. 33.200 euro).
Poliţia Română a transmis că „a pus la dispoziţia Parchetului European toate documentele relevante cu privire la această achiziţie”.
Şi Direcţia Naţională Anticorupţie (DNA) verifică achiziţia Ministerului de Interne, procedură de cumpărare la care s-a prezentat un singur ofertant, după o primă etapă eşuată. DNA a deschis dosarul penal, în toamna anului trecut, după ce s-a autosesizat, iar dosarul este în faza de cercetare in rem, adică nu există vreo persoană suspectă.
Anul trecut, Sindicatul Europol al polițiștilor și USR au analizat caietul de sarcini întocmit pentru cumpărarea mașinilor și au acuzat o posibilă achiziție cu dedicație de la firma Automobile Bavaria.
Potrivit news.ro, la 24 septembrie, președintele Klaus Iohannis a declarat că prietenia cu omul de afaceri nu are nicio legătură cu achiziția celor 600 de mașini în schimbul a peste 98 de milioane de lei, fără TVA.
„Despre prietenia cu mine pot să vă spun că nu a contat, cu siguranţă, iar informaţiile mele despre această procedură sunt doar cele care au apărut pe sursele deschise, adică pe media. Însă pot să vă spun un lucru foarte clar, dacă există suspiciuni, atunci avem suficiente autorităţi competente să verifice aceste lucruri”, a declarat șeful statului, la acea vreme.
Lasă un răspuns