Ușor și sigur, guvernanții iși pun salariații multor instituții în cap dar și populația, prin măsurile de austeritate pe care le vizează.
Astazi salariatii Agenţiei Judeţene pentru Plăţi şi Inspecţie Socială Prahova au declansat un protest spontan. Nemulţumirile lor vizează intenţia autorităţilor centrale de reorganizare a instituţiei dar şi nivelul salarizării. Revendicările lor sunt:
- Inițierea unui autentic dialog social pentru reorganizarea instituțiilor subordonate Ministerului Muncii înainte de adoptarea oricărui act normativ.
- Asigurarea menținerii locurilor de muncă pentru angajații din instituțiile subordonate Ministerului Muncii, ocuparea posturilor vacante prin concurs și evitarea reducerii acestora fără o analiză echitabilă a deficitului de personal acumulat în timp.
- Transmiterea proiectului noii legi de salarizare a personalului bugetar către toți actorii implicați, inclusiv sindicatele și reprezentanții salariaților, pentru a iniția negocierile într-un cadru transparent.
- Încetarea defăimării activității și existenței AJPIS-urilor în fața opiniei publice și furnizarea unei informări adecvate cu privire la toate activitățile instituțiilor subordonate Ministerului Muncii (inclusiv distingerea între funcționarii autorităților publice locale și cei din administrația centrală și instituțiile deconcentrate).
- Alocarea resurselor materiale necesare pentru eficientizarea activităților și oferirea unor servicii de calitate persoanelor care apelează la instituțiile din Ministerul Muncii, inclusiv dezvoltarea unor programe informatice specifice și baze de date interconectate pentru implementarea digitalizării.
De-a lungul timpului Agenția și-a perfecționat modul de gestionare și plată al tuturor beneficiilor sociale, printr-o activitate dinamică continuă și cu adaptare rapidă la evoluția tehnologiei și a digitalizării, activitate ce reprezinta peste 80% din totalul activitatilor actuale.
Toate acestea în condiții de modificări legislative continue a tuturor celor peste 100 de acte normative în baza cărora își desfășoară activitatea și cu satisfacerea nevoilor a peste 15.000.000 de beneficiari (adaptabilitate și viteză de reacție care nu se regăsesc în niciuna dintre instituțiile statului, cu atât mai mult între instituțiile din subordinea Ministerului Muncii).
Salariații instituției susțin că își desfășoară activitatea cu profesionalism, aspect ce poate fi verificat.
”- Nu avem nici 1 zi de întârziere în procesarea cererilor beneficiarilor
– Nu avem nici 1 zi de întârziere în stabilirea drepturilor privind beneficiile sociale
– Nu avem nici 1 zi de întârziere în efectuarea plăților
– Nu avem nici 1 zi de întârziere cu privire la toate solicitările ordonatorului principal de credite legat de subvenții, ajutoare de urgență, programul de interes național privind investițiile în asistență socială, buget propriu, formarea profesională a adultilor.
– Nu am avut nici 1 zi de întârziere pe perioada pandemiei la procesarea și plata indemnizațiilor Covid, inclusiv în perioada stării de urgență.
– în ultimii 5 ani ni s-a triplat activitatea de plăți, iar numărul de personal a rămas același, respectiv 1.158 de posturi în toată țara ( mai puțin decât 1 DGASPC dintr-un județ), adică o medie de 27 de posturi pe județ.
– AJPIS a ajuns la performanța de a avea un grad de prevenție a erorii și fraudei sub 0.5% și cu costuri effective (buget propriu ) sub 0,30 % din bugetul total gestionat, fapt pentru care atât Banca Mondială , cât și Curtea de Conturi a României ne-au declarat ca fiind cea mai eficientă și performantă agenție de plăți din România.
– Am implementat deja de peste 3 ani prevederile legii 9/2023, în sensul în care în peste 50% din agenții se lucrează în proporție de 90% pe mail (fără dosar cu șină și fără documente pe suport de hârtie), cu semnătură electronică, transmitere documente on-line, arhivare electronică.
– Suntem PIONIERI în administrația publică utilizând de peste 3 ani ROBOȚI (UiPath România) pentru procesarea unor cereri transmise atât de UAT-uri cât și de beneficiari prin intermediul unor platforme guvernamentale (aici.gov.ro, PCUe) sau a unor platforme dezvoltate la nivelul Agenției.
TOATE acestea NU AR FI FOST POSIBIL, NU AM FI PUTUT PĂSTRA DINAMICA ȘI RAPIDITATEA ÎN LUAREA DECIZIILOR (din pacate trebuie să spunem) dacă am fi funcționat sub o altă organizare juridică cu alte instituții “surori” din cadrul Ministerului Muncii, fapt care poate fi verificat prin indicatorii de performanță mai sus mentionați, aplicați tuturor celorlalte deconcentrate ale ministerului.”
Agenția are în implementare 2 jaloane PNRR 170 (digitalizarea serviciilor de asistență socială) și 171 (componente digitale pentru angajații ANPIS) în valoare de 43 milioane de euro și 9 agenții teritoriale implicate individual în proiecte din PNRR de eficiență energetică, în valoare totală de peste 6 milioane de euro.
În plus, Agenția mai are în derulare proiecte europene, unul dintre ele este de exemplu proiectul prin care s-a creat la nivelul ANPIS un call center național, pentru sustenabilitatea căruia au nevoie de suplimentarea cu 70 de posturi contractuale, acest proiect fiind unul foarte util și eficient în relaționarea cu cei peste 15.000.000 de beneficiari cărora se adresăm.
Desființarea Agenției va conduce la:
– nerespectarea unor angajamente asumate în vederea integrării României în Uniunea Europeană
– pierderea banilor din PNRR prin anularea proiectelor în urma dispariției titularului contractului
– imposibilitatea susținerii sistemului unitar de plată şi gestiune eficientă a tuturor prestaţiilor sociale (Agentia stabilește/plătește/monitorizează/urmărește/recuperează eventuale prejudicii pentru 91 de tipuri de beneficii sociale) – anexa 1
– un regres în performanțele obținute până acum de Agenție în domeniul implementării digitalizării și a noilor tehnologii în administrația publică
– un regres în performanțele obținute până acum de Agenție în activitatea de baza
– un risc crescut de eroare și fraudă asupra bugetului gestionat (peste 6,2 miliarde de euro.. peste 31 miliarde de lei)
– nemulțumiri în rândul a peste 15.000.000 de beneficiari, cărora li se soluționează cererile aproape în timp real
– neimplementarea în termen a VMI (obligație asumată de România în PNRR), pregătiri care și așa sunt în impas după cum am mai subliniat.
Aceste elemente constituie situaţii extraordinare şi vizează interesul public.
Lasă un răspuns