A inceput Evaluarea Nationala

Educație| 19.06.2023| 453| 0| Petrache Ecaterina

Prima proba de foc pentru absolventii clasei a opta a debutat astazi cu proba de Limba română.

Subiectele la limba romana 

Elevii de clasa a VIII-a au avut la Evaluare Naţională la limba română două texte suport şi anume: „Limir- Împărat” de Ioan Slavici şi „Deşertul pentru totdeauna” de Octavian Paler.

La cel de-al doilea subiect de la Evaluare Naţională 2023, elevii de clasa a VIII-a au avut de scris o compunere, de minimum 150 de cuvinte, în care să o caracterizeze pe Lia, personajul din textul lui Ioan Slavici.

A.

  1. Notează, din textul 2, (Deşertul pentru totdeauna) două cuvinte din câmpul lexical al fructelor.
  2. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând informaţiile din textul 2.

Copiii de peste vale păzeau vitele

  • a) în Piscul Cornii;
  • b) pe Calea Secii;
  • c) pe Calea Râului;
  • d) pe Delături.
  1. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând informaţiile din textul 2.

Octavian Paler a învăţat de la tatăl său

  • a) să citească harta cerului;
  • b) să ofere cadouri de sărbători;
  • c) să pornească zilnic radioul;
  • d) să scrie şi să citească poveşti.
  1. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând informaţiile din textul 1.

Văduva era tristă, deoarece:

  • a) câinii erau plini de scaieţi;
  • b) fata ei era foarte săracă;
  • c) nu dormea deloc noaptea;
  • d) răsăreau flori în urma fetei.
  1. Notează „X” în dreptul fiecărui enunţ pentru a stabili dacă este adevărat sau fals, bazându-te pe informaţiile din cele două texte

Textul 1

  • Văduva avea un singur copil A/F
  • Florile se bucură de soarta fetei  A/F
  • Lia pleacă pe un drum pe care nu a mai călcat nimeni A/F

Textul 2

  • În copilărie, Octavian Paler primea multe daruri când era în Lisa A/F
  • Mama îi punea băiatului în traistă doar pâine şi slănină  A/F
  • Copiii aveau voie să coboare în sat după căderea serii A/F
  1. Transcrie, din textul 1, două figuri de stil diferite, precizând felul acestora.
  2. Prezintă, în minimum 30 de cuvinte, un element de conținut comun celor două texte date, valorificând câte o secvenţă relevantă din fiecare text.
  3. Crezi că este importantă respectarea regulilor? Motivează-ţi răspunsul în 50-100 de cuvinte, valorificând textul 2.
  4. Asociază fragmentul din Limir Împărat de Ioan Slavici cu un alt text literar studiat la clasă sau cu o lectură suplimentară, prezentând, în 50-100 de cuvinte, o valoare comună, prin referire la câte o secvenţă relevantă din fiecare text.

B.

  1. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect

Conţin hiat ambele cuvinte din seria:

  • a) ducea – picior;
  • b) greu – voioasă;
  • c) oiţelor – tradiţiile;
  • d) plouaţi – pâine.
  1. Există doar cuvinte derivate în seria 
  • a) bogăţii – potecuţa;
  • b) dealuri – dormeau;
  • c) mărăcini – buruiană;
  • d) totdeauna  – orişicât.
  1. Sensul secvenţei subliniate în fragment „şi mi se cuvine să-mi caut rost în lume” este
  • a) a-şi învăţa lecţia pe dinafară;
  • b) a scăpa de cearta cuiva;
  • c) a certa puternic pe cineva;
  • d) a-şi găsi un scop în viaţă;
  1. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect

Sunt omonime cuvinte subliniate în secvenţele din seria

  • „când se deștepta din somn, văduva suspina” ; Din iaz a pescuit un somn.
  • „legată cu ață într-un colț al șervețelului”; Am găsit cartea într-un colț al podului.
  • norocul în lumea largă se găsește” ; Unii cred că pisica neagră aduce ghinionul.
  • „Oile alergară din toate părțile și se adunară” ; La semnal, toți fugiră spre ieșire.
  1. Selectează, din secvenţa următoare, trei substantive comune aflate în cazuri diferite, precizând cazul în care se află fiecare
  • „Văduva suspincă, căci atâta copil avea şi ea şi mult îi era dragă fata, […] norocul copilul său îl visa”
  • „Mergi, îi zise dar, copila mea, şi nici spini, nici buruiană în calea ta să nu găseşti”
  1. Alcătuiește un enunț, în care verbul „a face” să fie la modul imperativ, forma negativă, numărul singular (1) și un enunț asertiv, în care pronumele ea să fie complement prepozițional (2)

7.Transcrie prepozițiile subordonate din secvența: „Fiecare cunoștea ce sunet scoteau tălăngile de la vacile sale, după cum un violonist își poate recunoaște și pe întuneric vioara”, precizând felul acestora.

  1. Completează enunțurile următoare cu formele corecte, reprezentând mesajul unei mame

Nu uitați…..(drag) mele fete, să aveți….(adjectiv pronominal demonstrativ de identitate) respect ca până acum și să nu uitați de părinți ….(vostru, adjectiv pronominal posesiv) …..(care, genitiv) sfaturi v-au îndrumat!
Mi-…… ( a dori, condițional-optativ, prezent, persoana I, singular) să vă împliniți visurile.

În Prahova sunt peste 5.000 absolvenţi de clasa a VIII-a s-au inscris pentru a sustine examenele de Evaluare Nationala. Spre deosebire de anii anteriori, media obținută de candidați la acest examen va fi singura care va conta pentru admiterea la liceu în 2023.

Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a se va desfășura în perioada 19 iunie – 4 iulie 2023.  Proba la Matematică se va desfasura miercuri, 21 iunie. Rezultatele inițiale vor fi afișate miercuri, 28 iunie, până la ora 14:00, iar contestațiile pot fi depuse la centrele de examen sau transmise prin mijloace electronice, în zilele de 28 iunie (în intervalul orar 16:00 – 19:00) și 29 iunie (în intervalul orar 8:00 – 12:00).

Ai informații care ar putea deveni o știre? Contactează-ne la: 0763835620, sau pe WhatsApp sau redactie@gazarul.ro

Te-ar putea interesa și:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *